Muziekles SO De Wegwijzer Ede

In de Onderwijs Zorg Groepen van SO school De Wegwijzer Ede geef ik muziekles.
De muzieklessen zijn onderdeel van het programma Cultuureducatie Met Kwaliteit (CMK) van Cultura Ede. CMK zet in op langdurige samenwerkingen met scholen om van alle kinderen hun culturele talenten te latenontdekken. De deskundigheidsbevordering en integratie van het culturele programma in de school is daar een essentieel onderdeel van.
SO school De Wegwijzer heeft in gekozen voor het vak muziek.

Opdrachtgever: Cultura Ede

Lespakket Sjoerd de Vrij – het vuur van de vrijheid

Bij het stripboek Sjoerd de Vrij – Het vuur van de vrijheid maak ik een lespakket voor het onderwijs. Het stripboek is gemaakt door Eric Heuvel, Jelle de Gruijter en Wim Huijzer.

Centraal staat het einde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland. En het herwinnen van de vrijheid. Het verhaal begint in mei 1940, met de bezetting van Nederland.
Daarna wordt zichtbaar wat deze oorlog voor effect had op ieders vrijheid. Kern van het boek is het ondertekenen van de ‘Orders to German Commanders on Surrender’ van de Duitsers in Nederland op 5 en 6 mei 1945 in Wageningen. Het laatste gedeelte van het verhaal gaat over het vieren van vrijheid, met centraal het Bevrijdingsvuur.

Het stripboek is verschenen in september 2021, zie presentatie hier.

Het lespakket voor de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs klaar voor gebruik. Het lespakket is verkrijgbaar bij Wageningen45: e-mail educatie@wageningen45.nl of bel 0317- 492522.
In mei 2022 zal ook het lespakket voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs klaar zijn.

Opdrachtgevers: Wageningen45, Stichting Nationaal Erfgoed Hotel de Wereld

Cultuur on Tour

Cultuur on Tour is een serie cultuureducatie-workshops voor kinderen en jongeren. De gemeente Wageningen wil met dit aanbod kinderen en jongeren laten ontdekken waar ze goed in zijn (talentontwikkeling) en iedereen de kans geven om mee te doen met cultuur. De workshops vonden plaats in de schoolvakanties.

Samen met Solidez, Thuis en de bblthk heb ik als coördinator een programma gemaakt van culturele vakantieactiviteiten in de periode januari tot en met augustus 2021.
De workshops vonden verspreid door de stad plaats. We konden voortbouwen op de samenwerking met culturele partners die al was opgezet in de Kindercultuurzomer 2020.
Ruim 1500 kinderen en jongeren hebben meegedaan aan de activiteiten. De activiteiten werden uitgevoerd door twintig verschillende partijen.

Opdrachtgever: gemeente Wageningen

 

Muziekonderwijs SBO De Dijk

In elke klas van SBO De Dijk in Wageningen geef ik muziekles. De school wil het cultuuronderwijs verbreden. Naast de cognitieve vakgebieden willen zij de kinderen ook de culturele vakgebieden aanbieden. We starten met het vak muziek. Mijn opdracht is het enthousiasmeren en instrueren van het team voor muziekonderwijs door het geven van voorbeeldlessen en het samen geven van muzieklessen in alle klassen. Aan het eind van de opdracht kunnen de leerkrachten zelf het muziekonderwijs vorm geven.

Opdrachtgever: SBO De Dijk Wageningen.

KinderCultuurZomer Wageningen 2020

Tussen zondag 2 en zondag 30 augustus 2020 heeft als onderdeel van de Wageningse Cultuur Zomer de KinderCultuurZomer plaatsgevonden. Ik heb de KinderCultuurZomer georganiseerd, in samenwerking met projectleider Jasper Somsen en Casper Bijl van Loburg.

De workshops vonden plaats in het Torckpark.
Op zondagen, woensdagen en in de laatste vakantieweek op bijna elke dag konden kinderen van alle leeftijden meedoen aan cultuurworkshops. Ook is de Laat-naar-bed-film Buurman & buurman door het Heerenstraattheater in het Torckpark vertoond. Kinderen konden dansen, free-runnen, beatcreaten, tekenen en schilderen, muziek maken, goochelen. De workshop zijn verzorgd door Wageningse culturele partijen als Bransz, Muziekschool Oost, InMotion, goochelaar Janse Heijn en

Opdrachtgever: Gemeente Wageningen

Het NOM zingt

Het Nederlands Openluchtmuseum start met het NOM koor. Het is mijn opdracht om de medewerkers met veel plezier goed te laten zingen. En op die manier muziek toe te voegen aan het museum.

Het repertoire worden liedjes van vroeger tot nu, die te gebruiken zijn door elke medewerker die contact heeft met de bezoekers van het museum. We gaan met elkaar zingen en de liedjes die we kennen uitwisselen.

We herinneren ons allemaal de liedjes van onze oma. Maar zingen we zelf nog wel?
Hoe mooi zou het voor de bezoekers van het Openluchtmuseum zijn als er uit een locatie een lied klonk. Een lied raakt de ziel van de bezoeker veel directer dan een tekst. Bovendien hoort zingen er historisch bij. Er werd vroeger gezongen, thuis, op het veld, onderweg, in de kerk. En er zijn vele liedjes over onderwerpen die in het museum verbeeld worden. Die kunnen net zo goed gezongen worden als dat er over verteld wordt. In Staphorst, rond de Anansiboom, in de Molukse barak, op de molen, in het Turkenpension, in het jaren 1970 huisje te Tilburg, overal horen ook liederen.

Opdrachtgever: Nederlands Openluchtmuseum

 

Junior Dijkdenkers

Het project Junior Dijkdenkers Grebbedijk maak ik in opdracht van het Waterschap Vallei en Veluwe voor de groepen 7/8 basisonderwijs. Het project sluit aan bij de plannen voor verbetering van de Grebbedijk in de nabije toekomst. Het Waterschap hecht er aan dat bewoners mee denken in de planvorming bij het tot stand komen van de nieuwe dijk. Basisschoolleerleerlingen zijn de bewoners van de toekomst en als zodanig denken zij in dit project mee. Ik werk bij de ontwikkeling van het project samen met Toonbeeld schoolprojecten.

In het project worden de leerlingen uitgedaagd zelf ideeën te bedenken voor natuur, recreatie en wonen rondom de nieuwe Grebbedijk.
Om te ontdekken wat er zou gebeuren als de Grebbedijk doorbreekt, maken we in het project een koppeling met de ramp uit 1855. Toen brak voor het laatst de Grebbedijk door en het water liep de Vallei in. Veenendaal (onder andere) kwam onder water te staan.

De leerlingen gaan ook bij de Grebbedijk kijken samen met een deskundige van het Waterschap. Zo ontdekken ze wat een dijk precies doet en wat  dijkversterking inhoudt. De leerlingen ontwikkelen vervolgens hun eigen ideeën gekoppeld aan de dijkverbetering. Die maken ze zichtbaar in filmpjes. Hiervoor komt Toonbeeld Schoolprojecten uit Oosterbeek in de klas. Dit Het project gaat een paar jaar draaien in de Vallei, totdat de nieuwe Grebbedijk een feit is.

Doelstelling van het project:
Ontwikkelen besef van waterveiligheid bij de leerlingen
Betrekken leerlingen als gebruikers van de toekomst bij planontwikkeling Grebbedijk Deltadijk

Door de leerlingen gemaakte filmpjes zijn hier te bekijken.

Opdrachtgever projectteam Grebbedijk, waterschap Vallei en Veluwe

Muziekonderwijs SBO Poldervaart

Vanaf september 2017 ben ik actief als muziekdocent op sbo Poldervaart in Schiedam.
Tien keer per jaar kom ik in alle klassen muziekles geven, om zo te laten zien wat muziek maken doet met kinderen.
Ook is het plan om elke keer met alle leerkrachten samen ’s middags te zingen om zo een schoolrepertoire op te bouwen.

Dit is mogelijk dankzij die subsidieregeling Impuls Muziek onderwijs van het Fonds voor Cultuurparticipatie. De subsidieregeling loopt tot en met 2020.

 

Opdrachtgever: sbo De Poldervaart   in samenwerking met Stichting Mooi Werk Schiedam

 

 

Cultuurcoördinator wageningen

Als cultuurcoördinator Wageningen ben ik verantwoordelijk voor de realisatie van  het Kunstmenu. Ik heb samen met de ICC-ers van de basisscholen inhoudelijke richtlijnen opgesteld. Culturele aanbieders is gevraagd op basis van deze inhoudelijke richtlijnen aanbod te maken. Dit aanbod is zichtbaar op een speciaal hiervoor ontworpen website, waar scholen direct kunnen inkopen.
Het is een vraaggericht Kunstmenu, scholen met speciale wensen voor aanbod verbind ik met culturele aanbieders.
Daarnaast coördineer ik CMK Muziek “Samenklank” waar 6 Wageningse scholen aan mee doen. Doel van dit project is om muziekonderwijs structureel in te bedden in het curriculum van de deelnemende scholen en verbinden met buitenschools muziekonderwijs voor leerlingen die dat willen. En tevens de deskundigheid van betrokken leerkracht op het gebied van muziek vergroten.

Opdrachtgever: gemeente Wageningen

Denktank Plezier in taal 0-6 jarigen

Plezier in taal (PIT) van de Bblthk is bedoeld voor 0-6 jarigen (en hun ouders). Jong geleerd, oud gedaan! Anders gezegd: wie in de eerste levensjaren ruime ontwikkelingsmogelijkheden meekrijgt, die heeft daar levenslang plezier van.
Met Boekstart, Voorleesexpress en andere educatief programma’s geeft de Bblthk hier handen en voeten aan. Hier willen ze een schepje boven op doen en dan meer buiten de kaders van genoemde programma’s, middels informeel leren. Wie PIT ervaart, verrijkt zich impliciet met klinkklare munt waar je je hele leven mee kunt betalen, waar je je hele leven voordeel van hebt. En dan hebben we het hier uiteraard over taal in de meest ruime betekenis: muziek, woord, beeld, tekst, bewegen, ….
De bblthk heeft een denktank opgezet om ideeën te genereren om plezier in taal vorm te geven.
Net als vve-expert Joleijn Ruijter ben ik co-creërend partner in dit project.
Speeltuin Tuindorp is de partij waarmee we het eerste experiment in de praktijk hebben vormgegeven.

Opdrachtgever: de bblthk Wageningen