In opdracht van EDU-ART (nu Cultuurmij Oost) was ik projectcoördinator in het project Nieuwe generatie Denkkracht.
Mijn rol was het verbinden van uitvoerders en opdrachtgevers en daarnaast procesregie, met als einddoel het maken van een serie ideële reclamefilmpjes voor jongeren.
Bij Nieuwe Generatie Denkkracht werken een bedrijf, een school en een kunstenaar samen om leerlingen hun creatieve talenten te laten benutten. Zij leveren een waardevolle bijdrage aan een onderzoeksvraag van het bedrijf. Een kunstprofessional coacht de jongeren in de ontwikkeling van een creatieve uitwerking van de onderzoeksresultaten.
Leerlingen van 5 VWO van het Citadel College in Lent onderzochten in opdracht van Sanquin in voorjaar 2014 hoe jongeren aankijken tegen bloeddonorschap. Het Citadel college wil als onderzoekende school de leerlingen onderwijs aan bieden, waarin ze opdrachten uitvoeren voor bedrijven en instellingen buiten de school. De opdracht van Sanquin paste daar goed bij.
Na een onderzoek onder jongeren bij het vak economie hebben de leerlingen scenario’s voor korte ideële reclamefilmpjes geschreven. Bij het vak CKV zijn deze scenario’s najaar 2015 verder uitgewerkt in storyboards onder leiding van filmmaker Luc Wermers. Alle leerlingen hebben op basis van die storyboards proeffilmpjes gemaakt. Twee groepjes leerlingen zijn vervolgens verder gegaan met het maken van echte filmpjes. Ze moesten zelf de beelden verzamelen. Daarvoor hebben ze ook gewerkt bij de bloedbank van Sanquin in Nijmegen. Samen met Luc hebben ze tenslotte alle verzamelde beelden gemonteerd.
Er zijn twee series filmpjes gemaakt, elk met een eigen insteek. Daphne, Sjoerd en Fu-Rianne kozen voor de slogan Wat als jij bloed nodig had? Geef bloed , red een leven. David en Tim kozen voor Bloed geven, maak het een deel van je leven.
De leerlingen vertellen over het maken van de filmpjes. “We hadden ons idee uitgewerkt in een script. Daarin hadden we bedacht dat de voice-over met bedankjes zou komen bij een beeld van één iemand met de ogen dicht. Tijdens het monteren samen met Luc ontdekten we dat het beeld sterker werd als er meer verschillende gezichten gebruikt werden, ” zegt Sjoerd.
Hun klasgenoten wordt gevraagd de filmpjes mee te beoordelen. “Ik vind het resultaat professioneler ogen dan ik had verwacht” zegt één van hen. “De filmpjes maken in korte tijd duidelijk waar het om gaat.”
Rik is geraakt door de filmpjes van Sjoerd, Daphne en Fu-Rianne. “Mijn oma had veel bloed nodig omdat ze een ziekte had. Voor haar was de bloedbank heel belangrijk. Zij zou ook bedankt hebben gezegd, net als de stemmen in het filmpje.”
Kim de Vogel van opdrachtgever Sanquin is heel tevreden over de filmpjes. Ze vindt het leuk dat er twee invalshoeken zijn gekozen. “De ene groep heeft heel luchtige, komische filmpjes gemaakt, de filmpjes van de andere groep zijn zwaarder, met inspelen op emoties. Verrassende resultaten!”
Opdrachtgever: Cultuurmij Oost