Cultuurcoördinator wageningen

Als cultuurcoördinator Wageningen ben ik verantwoordelijk voor de realisatie van  het Kunstmenu. Ik heb samen met de ICC-ers van de basisscholen inhoudelijke richtlijnen opgesteld. Culturele aanbieders is gevraagd op basis van deze inhoudelijke richtlijnen aanbod te maken. Dit aanbod is zichtbaar op een speciaal hiervoor ontworpen website, waar scholen direct kunnen inkopen.
Het is een vraaggericht Kunstmenu, scholen met speciale wensen voor aanbod verbind ik met culturele aanbieders.
Daarnaast coördineer ik CMK Muziek “Samenklank” waar 6 Wageningse scholen aan mee doen. Doel van dit project is om muziekonderwijs structureel in te bedden in het curriculum van de deelnemende scholen en verbinden met buitenschools muziekonderwijs voor leerlingen die dat willen. En tevens de deskundigheid van betrokken leerkracht op het gebied van muziek vergroten.

Opdrachtgever: gemeente Wageningen

Denktank Plezier in taal 0-6 jarigen

Plezier in taal (PIT) van de Bblthk is bedoeld voor 0-6 jarigen (en hun ouders). Jong geleerd, oud gedaan! Anders gezegd: wie in de eerste levensjaren ruime ontwikkelingsmogelijkheden meekrijgt, die heeft daar levenslang plezier van.
Met Boekstart, Voorleesexpress en andere educatief programma’s geeft de Bblthk hier handen en voeten aan. Hier willen ze een schepje boven op doen en dan meer buiten de kaders van genoemde programma’s, middels informeel leren. Wie PIT ervaart, verrijkt zich impliciet met klinkklare munt waar je je hele leven mee kunt betalen, waar je je hele leven voordeel van hebt. En dan hebben we het hier uiteraard over taal in de meest ruime betekenis: muziek, woord, beeld, tekst, bewegen, ….
De bblthk heeft een denktank opgezet om ideeën te genereren om plezier in taal vorm te geven.
Net als vve-expert Joleijn Ruijter ben ik co-creërend partner in dit project.
Speeltuin Tuindorp is de partij waarmee we het eerste experiment in de praktijk hebben vormgegeven.

Opdrachtgever: de bblthk Wageningen 

Dat was toen zo! lezing over Patrimonium

Dat was toen zo! is de titel van de lezing over Patrimonium die ik heb gehouden op verzoek van de Historische Vereniging Oud-Wageningen op 19 april 2017.
Aanleiding voor de lezing was het verschijnen van het boek “Patrimonium, over de wijk en haar bewoners” in september 2016.

Centraal in deze lezing stonden de woonidealen van het begin van de twintigste eeuw, die de basis waren voor tuindorp Patrimonium. En hoe die idealen veranderden in de loop van de 100 jaar. En hoe we daar nu naar kijken.

Uit de reacties op het boek bleek dat de foto’s en teksten bij veel mensen eigen herinneringen op te roepen. Niet alleen aan het leven in de wijk Patrimonium, maar breder.
Dat komt omdat het gaat om verhalen uit de recente geschiedenis, een tijd waar mensen zelf persoonlijke herinneringen aan hebben. Een eeuw waarin erg veel gebeurd is en veel veranderingen hebben plaatsgevonden, waar we nu soms heel verrast op terug kijken.
In de lezing was volop ruimte om het vertelde zelf aan te vullen met eigen verhalen en herinneringen, waar gretig gebruik van werd gemaakt.

Opdrachtgever: historische vereniging Oud-Wageningen

Muziekworkshop CMK Vlaardingen en Schiedam

Voor leerkrachten van basisscholen uit Schiedam en Vlaardingen verzorgde ik een muziekworkshop. De workshop was onderdeel van het CMK traject muziek in deze gemeenten.

Samen muziek maken komt de sfeer ten goede in je klas, het verhoogt de concentratie bij je leerlingen en biedt een welkome afwisseling op de cognitieve vakken. Allemaal leuk en wel, maar hoe doe je dat dan in de praktijk?

In deze workshop leerden de leerkrachten door zelf muziek te maken hoe je eenvoudig met je leerlingen aan de slag kan. Al zingend, spelend en luisterend onderzochten we hoe het creatief proces in de praktijk werkt.
Hoe je een muziekstuk of lied kan gebruiken als inspiratie, hoe je zelf een muziekstuk kan maken en vervolgens instuderen en presenteren. En hoe je daar op kunt reflecteren.
We keken ook naar de rol van de leerkracht in dit proces: hoe stimuleer je de kinderen, hoe biedt je ruimte voor onderzoek, hoe daag je ze uit om samen te oefenen en te presenteren, hoe help je ze te evalueren.

Opdrachtgever: CMK Vlaardingen Schiedam

Herstart cultuureducatie Wageningen en Renkum ad interim

In opdracht van de gemeente Wageningen en Renkum ben ik tijdelijk verantwoordelijk voor de herstart van cultuureducatie. In mei, juni en juli 2017 waren als onderdeel van het Kunstmenu en Cultuurmenu een aantal kunst-, natuur- en erfgoedprojecten en activiteiten gepland voor de leerlingen van de basisscholen. In maart 2017 is ’t Venster, waar de coördinatie van deze activiteiten door de gemeenten belegd was, failliet gegaan. Als interim coördinator zorg ik er in overleg met de scholen, culturele aanbieders en kunstdocenten voor dat de geplande activiteiten voor de leerlingen toch door kunnen gaan.

Opdrachtgever: gemeente Wageningen en gemeente Renkum

Cultuurcoach gemeente Renkum

Als cultuurcoach verzorg ik de ondersteuning van cultuureducatie in de gemeente Renkum. Ik begeleid de scholen en culturele organisaties bij het maken van plannen cultuureducatie voor de periode 2017-2019. 
De gemeente Renkum heeft een budget voor Kunst en Cultuur, scholen kunnen aangeven hoe ze het geld willen besteden. Daarvoor schrijft elke school een plan. Scholen kunnen hierbij kiezen uit 3 scenario’s.
De cultuurcoach helpt de scholen en culturele aanbieders bij het samen plannen maken en begrotingen opstellen voor activiteiten.
Voor scholen die daar voor kiezen stelt de cultuurcoach met de culturele aanbieders en in overleg met de scholen een Cultuurmenu samen. Ook help ik bij de realisatie van de gemaakte plannen, samen met de ICC-ers van de scholen en culturele aanbieders.

Opdrachtgever: gemeente Renkum

Wagenings Internationaal Koor

Sinds november 2016 begeleid ik het Wagenings Internationaal Koor. Het koor bestaat uit vrouwen uit verschillende landen van de wereld: Indonesië, Chili, China, Bolivia, Duitsland, Rusland, Italië, Engeland,  België en Nederland.

Ontmoeten en met elkaar zingen staat centraal. De leden van het koor leren elkaar liederen uit hun eigen taal en cultuur. We hebben ontdekt dat muziek een internationale taal is, waardoor we elkaar beter leren kennen. We repeteren wekelijks bij één van de zangeressen thuis.

Zingen is voor ons een mooie manier om te participeren in de Wageningse samenleving.
Een paar keer per jaar treden we op in Wageningen en omstreken. We zongen bijvoorbeeld al op het Leeffestival, bij de Sint Janstocht, Kaarslicht in de Bevrijdingsstad, in de Willemshoeve, in Ruma Kitah, bij WAK Wageningen en op Internationale Vrouwendag.

 

 

Afvalproject AfvalWEG

InDSCN7204 opdracht van de gemeente Renkum heb ik namens ’t Venster mee ontwikkeld aan een afvalproject voor de basisschool. Samen met de vrijwilligers van Stichting Renkums Beekdal en 6DorpenSchoon en beeldend docent Jan Meijering van ’t Venster is dit project voor de groepen 7 en 8 tot stand gekomen.

Doel van dit project is dat de leerlingen zich verantwoordelijk gaan voelen voor hun eigen leefomgeving. Het bevat verschillende onderdelen vanuit diverse invalshoeken en leerstijlen. Van onderzoeksopdrachten in de klas, zelf actief afval rapen, leren over afvalscheiding tijdens een excursie naar Veentjesbrug tot experimenteren met hergebruik. De resultaten presenteren de leerlingen aan het eind. De school kan zelf het programma samenstellen en bij aanmelding aangeven welke onderdelen zij afneemt.

Mijn inhoudelijk inbreng is de les Afval vroeger. In deze les zoeken de leerlingen uit hoe mensen vroeger met hun afval omgingen. Hiervoor maken ze gebruik van historisch bronnenmateriaal.Wat was een voddenboer, hoe ging hij te werk en wat gebeurde er met de lompen? Wat deed een schillenboer en wat voor problemen kwam hij tegen? Wat maakt een beerput van vroeger interessant voor archeologen?

In juni 2016 is het project gepilot op de Prinses Beatrixschool in Wolfheze. Vanaf schooljaar 2016-2017 is het project voor alle Renkumse basisscholen beschikbaar.

Opdrachtgever: ’t Venster i.o.v gemeente Renkumlogo 't Venster

Muziekonderwijs op basisscholen

muziek op klein schovenhorst klein formaat (2)Samen met de leerkrachten gaf ik van 2015-2017 vorm aan het muziekonderwijs in de groepen 1 t/m 8 van vijf basisscholen, waaronder ook een school voor speciaal onderwijs. De scholen staan in de gemeente Putten, Nijkerk en Harderwijk.

Het muziekonderwijs in deze gemeenten is onderdeel van het landelijke project Cultuureducatie Met Kwaliteit. Het project wordt uitgevoerd onder regie van Cultuurkust Harderwijk.
Uitgangspunt van dit project is enthousiasmeren  leerkrachten. En daarnaast leerkrachten over een drempel helpen en werken aan intrinsieke motivatie van leerkrachten om muzieklessen te geven. En zo de scholen te stimuleren om in de toekomst zelf muziekonderwijs vorm te geven.

Het pakket bestaat uit door Cultuurkust ontwikkelde voorbeeldlessen. Ik als muziekdocent geef deze lessen. De echolessen worden door de leerkracht worden gegeven in samenspraak met de muziekdocent. Na het geven van een les is er een nagesprek waarin de les wordt geëvalueerd.

Het muziekonderwijs is gebaseerd op de vijf domeinen binnen muziek. Zingen, Muziek maken, Noteren/vastleggen, Luisteren, Bewegen op/met muziek en Ritme. Deze domeinen zijn verwerkt in een layer, die je kan leggen op een methode. In de layer zit een leerlijn verborgen door de bouwen heen. Op verschillende niveaus worden muzikale problemen aangepakt, uitgewerkt en uitgevoerd.

Opdrachtgever: Cultuurkust Harderwijk
Cultuurkust Cultuureducatie met Kwaliteit.jpeg

Coördinatie cultuureducatie Wageningen en Renkum

GA--20150629-N75_1169 - webVoor en in samenwerking met de basisscholen in de gemeenten Wageningen en Renkum organiseerde ik van 2014 tot en met 2016 in opdracht van ’t Venster de cultuureducatie. Bij de coördinatie van de cultuureducatie werkte ik nauw samen met lokale culturele instellingen, als musea, bibliotheek, theater, atelier en bioscoop.

Cultuureducatie sluit aan bij de belevingswereld van de leerlingen. En draagt optimaal bij aan het onderwijs dat op de scholen gegeven wordt. Daarbij ondersteunt het de leerkrachten in hun activiteiten op het gebied van kunst- en cultuureducatie.

Ik adviseerde scholen bij het samenstellen van hun eigen programma, dat past bij het door hen ontwikkelde onderwijs. Culturele aanbieders en in de gemeente Renkum ook de aanbieders natuur- en milieueducatie hielp ik bij het (door)ontwikkelen van aanbod dat aansluit bij hun eigen uitgangspunten en de onderwijsvisies van de scholen in de gemeente.

Opdrachtgever: Coördinatiepunt CultuurEducatie ’t VensterPrint