Jongeren leren een ambacht in verbinding met de geschiedenis

DSC00573Jongeren leren een ambacht, met de focus op het maakproces en kennismaking met technieken. En dat in een historisch kader.

Het Nederlands Openluchtmuseum wil graag jongeren van vakopleidingen als leerling in de ambachtspresentaties laten mee werken. Ze denken daarbij aan stages van een aantal maanden, waarbij het mes aan twee kanten snijdt. Het museum heeft dan jongeren zichtbaar op locatie aan het werk. De opleiding kan de studenten een praktijkstage aanbieden waarbij kennis wordt gemaakt met oude technieken.

In het museumpark zijn bezoekers aanwezig, die graag meer willen weten over wat er gedaan wordt. Presenteren is daarom een belangrijk onderdeel van de stage. Kunnen vertellen wat je doet, en daarmee voor anderen (en ook voor jezelf) benoemen wat leert.

In opdracht van het Nederlands Openluchtmuseum heb ik onderzocht welke ROC’s in de regio met welke opleidingen geïnteresseerd zijn in samenwerking. In dit traject verkenden we ook welke DSC00562 DSC00563ambachtsmensen en ambachtslocaties het meest geschikt zijn voor deze stages en als leermeester en leerplek verder ontwikkeld kunnen worden. In 2015 zijn twee pilots met stagiaires op ambachtslocaties uitgevoerd in samenwerking met ROC A12 en Vierbeekcollege.

Op basis van deze ervaringen heb ik een aanbeveling voor de directie geschreven.
Deze verkenning heeft in 2016 een vervolg gekregen met stagiaires van de twee opleidingen.

downloadOpdrachtgever Nederlands Openluchtmuseum, afdeling Presenteren